Deze website maakt gebruik van cookies Wij gebruiken cookies om je surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoek je onze website, dan vragen we je om akkoord te gaan met deze cookies. - Cookies Meer informatie Cookies toestaan

Werkgroep Zeesessie

De Werkgroep Zeesessie is een niveaugebonden werkgroep voor de ondersteuning van onze secundaire scholen. De werkgroep heeft als opdracht om jaarlijks een driedaagse residentiŰle vormingssessies ‘Zeesessie’ op te zetten. Deze vormingssessie vindt gewoonlijk plaats in de eerste helft van de maand november. Na de evaluatie van het voorbije initiatief start de werkgroep onmiddellijk met de voorbereidingen van de volgende vormingssessie, een proces dat telkens in december begint. Er wordt daarbij progressief te werk gegaan: van het kiezen van de thematiek als conclusie van een periode van reflectie, over het vastleggen van de gewenste te bereiken doelen, naar een meer en meer concrete uitwerking van de driedaagse.

De Werkgroep Zeesessie is op de eerste plaats dus een denktank, geen praktische werkgroep. De gedachtewisselingen zijn gericht op onze ‘eigenheid’, dit betekent op onze ‘lasalliaanse’ inkleuring: welke weg hebben wij met onze scholen vandaag te gaan in onderwijzen en opvoeden? Voor welke uitdagingen staan wij? Waar is ons netwerk aan toe?

Het initiatief ‘Zeesessie’ – dat ononderbroken jaarlijks georganiseerd wordt sinds november 1992 – is te situeren in een opzet met een zeer specifiek doel: onze secundaire scholen begeleiden en richting geven in de ontwikkeling van een participatief schoolbeleid en dit trouw aan de inspiratie ons nagelaten door De La Salle.

Het participatieve karakter van de ontwikkeling van het schoolbeleid dat wij voor ogen hebben, vertaalt zich in de samenstelling van de schoolteams die aan de zeesessie deelnemen. Er wordt over beleid nagedacht en gesproken, maar niet enkel onder schoolleiders aan zee (schoolbestuurders, directies en graadco÷rdinatoren). Sinds het begin ontwikkelen wij een essentieel kenmerk van onze visie op beleidsvoering: dit houdt in dat ook de leerkrachten, het ondersteunend personeel Ún de leerlingen maximaal bij die beleidsvoering op school betrokken worden en bijgevolg ook met een afvaardiging deel uitmaken van het schoolteam dat deelneemt aan de zeesessie. “Opdat het de school goed gaat” (citaat J.-B. De La Salle).

á

LEDEN WERKGROEP

Didier Goemaere, Joke Maex (leiding)