Deze website maakt gebruik van cookies Wij gebruiken cookies om je surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoek je onze website, dan vragen we je om akkoord te gaan met deze cookies. - Cookies Meer informatie Cookies toestaan

Lerend netwerk wiskunde

De etymologie van wiskundebegrippen: het begrip van het woord ondersteunt het begrip van het concept. 

Voor verschillende leerlingen is wiskunde goed beheersen een blijvende uitdaging. Eén van de oorzaken is het niet goed vatten van de begrippen en concepten. Herhaalde of vertraagde instructie en remediëren zijn klassieke middelen. Maar de begripsvorming wordt ook belemmerd door de zwakkere taalvaardigheid van leerlingen.
Hoe kan je taalgericht wiskunde aanleren zodat leerlingen de begrippen langer vasthouden? We kijken daarvoor naar het ontstaan van deze begrippen. Het begrip van het woord ondersteunt immers het begrip van het concept. Dit aanleren van vak- en schooltaal heeft ook een plaats in het nieuw gemeenschappelijk funderend leerplan en in het nieuwe kwaliteitskader van de onderwijsinspectie. Het is ook een aandachtspunt dat bij de recente peiltoetsen eerste graad naar boven kwam.



Download: Uitnodiging_Lerend_netwerk_Wiskunde_De_etymologie_van_wiskundebegrippen_2021-01-20.pdf
Woensdag 20/01/2021 13:30 - 15:00
School in secundair onderwijs
Voornaam * / Naam *
Functie *
GSM
Voorbeeld: +32 0123 456 789
E-mail *
 
(*) Gelieve alle verplichte velden in te vullen.