32ste inspiratiedagen aan zee met VLP
Evenwaardigheid op school leren stimuleren
Scholennetwerk VLP (Vlaams Lasalliaans Perspectief) bracht leerlingen, leerkrachten en directies van O.-L.-V.-Vreugde (Roeselare), Hasp-O Stadsrand (Sint-Truiden), Technisch Instituut Sint-Jozef (Bilzen), VISO (Mariakerke-Gent), Sint-Jozefinstituut (Genk-Bokrijk), Sint-Jorisinstituut (Bazel), ZAVO (Zaventem) samen in Oostduinkerke voor de 32ste Zeesessie. Bedoeling: alle 48 deelnemers nieuwe inzichten laten oppikken om de professionele schoolcultuur te kunnen versterken.
Leerling Stan Daenen (Hasp-O Stadsrand) zei volmondig ‘ja’ op de uitnodiging. ‘Een weekje naar zee? Dan zegt toch niemand nee’, was zijn laconieke reactie op de vraag of hij zijn school wou vertegenwoordigen. Het was de bedoeling dat alle deelnemers drie dagen (van 13 tot 16 november ’24) ondergedompeld werden in het centrale thema ‘evenwaardigheid’. Niemand stond boven of onder iemand anders. Er was ruim de tijd om vele onderwerpen aan te snijden en er open over te praten. Interessante vragen zoals ‘Wat houdt evenwaardigheid in?’ of ‘Als je door de school loopt waar uit die waarde zich dan?’ werden aan de deelnemers voorgelegd. Iedereen kon zichzelf verrijken door met elkaar van gedachten te wisselen.
Waar de deelnemers het meest van genoten was zonder meer de uitwisselingen met gelijkgestemde scholen. Zo ervaarde ook Tuur Buyvoets, leerling van Hasp-O Stadsrand (Sint-Truiden) de inspiratiedagen. ‘De locatie aan zee was ideaal. De onderwerpen die werden aansneden waren heel boeiend, maar soms ook heel pittig om op zo’n kort tijd verwerkt te krijgen. De contacten met de leerlingen van andere scholen waren voor mij het fijnst en zo hebben die andere leerlingen dat ook ervaren. Ik durf gerust vertellen dat er vriendschappen zijn gegroeid.’
Schoolteammoment
Elke dag kregen de zeven scholen ook afzonderlijk de kans om een eigen project te ontwerpen. Stap voor stap kregen de schoolteams de gelegenheid om het centrale thema ‘evenwaardigheid in de school’ uit te diepen en in een concreet plan te gieten. Dat leverde pittige discussies op en vergde veel energie, maar uiteindelijk kon elke school wel een eigen en origineel project voorleggen. Tijdens de laatste sessie, op vrijdagvoormiddag, kregen 1 of 2 vertegenwoordigers van elke school de gelegenheid om in een ‘elevator pitch’ hun concrete project voor te stellen. Niet eenvoudig om op enkele minuten de grote lijnen van een uitgewerkt plan voor te stellen, inclusief een concrete tijdlijn en de mijlpalen die tussentijds moeten bereikt worden. De plannen bleken inspirerend én haalbaar tegelijk en hadden een duidelijk doel. De voorstellen gingen van het versterken van de leerlingenraad over het vermijden van roddelen tot leerlingen beter in hun vel laten voelen.
Leerling Stan Daenen was ook na de inspiratiedagen nog altijd heel blij dat hij volmondig ‘ja’ had gezegd. ‘Het bleek nog veel leerrijker dan eerst gedacht. En da’s vooral ook te danken aan de nieuwe mensen die we hebben leren kennen. Ik vond het zeer geslaagde en fijne inspiratiedagen.’
Johan Van Rooy
Op dinsdag 19 november 2024 kwamen zo’n twintig zorgcoördinatoren en directeuren samen voor onze eerste ‘Zorg voor zorgdag’ van dit schooljaar. Het thema van de dag was 'Evidence informed aan de slag met begrijpend lezen'.
Dag vrienden van het VLP,
Zopas verneem ik het spijtige nieuws dat Marcel Sollie gisteren geheel onverwacht overleden is. Hij was 82 jaar.
Marcel is oud-directeur van Sint-Lambertus Ekeren SO en promotor van de fusie tot Moretus Ekeren maar hij heeft ook een immens belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van het VLP.
Niet alleen was hij één van de stichters van het VLP, hij was ook jarenlang bestuurder van de vzw VLP (van 1995 tot 2017) en heeft tal van belangrijke taken op zich genomen binnen onze organisatie: de praktische organisatie van de Zeesessie SO, het beheer van het De La Salle-Centrum en de behartiging van de begeleiding van het basisonderwijs zijn er slechts drie van.
Voor mij persoonlijk was hij een compagnon de route en een vriend. Hij noemde zich als levend geheugen van onze organisatie graag ‘de stille influisteraar van de voorzitter’.
Ik zal hem vreselijk missen.
Met een verstilde groet
Geert Mortier
Voorzitter VLP
Dinsdag 5 november 2024 tekenden 16 leerlingen uit onze secundaire scholen present in het De La Salle-centrum om kennis te maken met Zeesessie 32 en het thema ‘Ik+ Jij+: evenwaardigheid als uitgangspunt van een professionele schoolcultuur’. Eerst was er tijd voor kennismaking met elkaar, met het VLP en met het concept Zeesessie. Daarna zoemden we in op het begrip professionele schoolcultuur en onderzochten we samen hoe evenwaardigheid tot uiting komt in gedrag op school en in de klas. Het was een geslaagde dag.
As we gather our thoughts and hearts during these trying times, we find ourselves reflecting on the recent events that have unfolded in Lebanon. What was meant to be a joyful Monday—September 16—filled with the excitement of the new school year for our kindergarten students quickly turned into a day marked by fear and uncertainty.
Around 11:00 AM, a deafening sound of bombing echoed through our community, a stark reminder of the fragility of peace. In an instant, Br. Juan Carlos made the difficult but necessary decision for our staff to prioritize safety and return home. The day took a harrowing turn as the situation escalated, with multiple targets struck in the south, in Beqaa, and in Beirut.
In just two weeks, our beloved Lebanon has faced unimaginable losses, with over 2,000 lives claimed, more than 6,000 individuals injured and 1 Million displaced. These numbers reflect not just statistics, but the heartache of families and communities torn apart by violence.
At Fratelli, our mission has always been to support vulnerable displaced children, who are now facing even greater challenges amid this turmoil.
Many of these children are already in precarious situations, and the recent escalation has only heightened their vulnerability. They need our help more than ever.
We stand together, united in our commitment to provide educational and social support to these children, ensuring that they find solace and hope amidst the chaos. It is our responsibility to safeguard their futures and nurture their dreams, even when the world around them seems uncertain.
Op woensdag 16 oktober ontvingen we 86 personeelsleden uit onze scholen die in het kader van het traject aanvangsbegeleiding van het VLP kwamen kennismaken met ons netwerk, onze begeleidingsdienst, onze werking maar ook met mekaar. Het werd een boeiende dag.
Een grote delegatie contactpersonen uit de VLP-basisscholen zakte op dinsdag 8 oktober af naar basisschool Nieuwland. Deze school is gelegen in de Brusselse Marollen, wat zich weerspiegelt in een cultureel en talig diverse schoolpopulatie.
We sloten de vormingsweek af met een voorstelling van de Young Lasallians en de Office of Vocations and Volunteers door Julia Mayer. Ze nam ons mee in het opzet van en enkele huidige en toekomstige initiatieven voor de Young Lasallians. Er kwamen inspirerende ideeën uit de groep die Julia zeker zal meenemen. Na de traditionele groepsfoto en de foto’s van de verschillende delegaties aan de hoofdingang van de Casa La Salle was het tijd voor een algemene evaluatie van de week en een assessment via Kahoot, het danken van al diegenen die hun beste beentje voorgezet hadden en het afscheid van mekaar na een intense week.
Als VLP-delegatie sloten we samen met onze ASSEDIL-vertegenwoordiger Cedric Van der Linden een geslaagde vormingsweek af met een heerlijke maaltijd. Moe maar tevreden keerden we naar huis terug, met een rugzak vol inspiratie, ideeën, mooie herinneringen maar ook vragen, bedenkingen en een klein beetje heimwee.
We kijken er alvast naar uit om volgend jaar opnieuw met een stevige delegatie naar de vormingsweek in Rome te trekken. Heb je ook zin in zo’n ervaring, noteer dan alvast de week van zondag 05 oktober 2025 tot en met vrijdag 10 oktober 2025 met stip in je agenda.
Na een Spaanse bezinning met samenzang gaan we van start met de Lasaliaanse pastorale werking in bepaalde Franse scholen. Jongeren kennis van het geloof meegeven en onderdompelen in spiritualiteit maakt daar deel uit van het parcours om leerlingen zingeving te bieden. Het begrip “intériorité” is voor ons nieuw. Aan de ronde tafel worden schooleigen verhalen uitgewisseld. Onze groep besluit dat hoe je pastoraal invult op school per context moet worden bekeken.
Een tweede deel van de morgen nemen we deel aan een rollenspel waar de enen rijk en bevoorrecht zijn en anderen aan de rand van de maatschappij staan, honger hebben, werkloos of ziek zijn, of wegens hun kleur of afkomst worden gediscrimineerd. Wie gevraagd wordt hoe het voelt, brengt het begrip onrechtvaardigheid in het midden. En zo krijgen we een naadloze overgang naar wat rechtvaardigheid betekent in de Lasaliaanse pedagogie. De principes van coöperatief leren zijn verrijkend.
In de namiddag verrast Broeder Enrico ons met de presentatie van een solidariteitsproject in Scampia, Napels waar onder andere met Roma kinderen wordt gewerkt. Nadien verheldert Laura Ballerini de verscheidene realisaties van De La Salle Fondation.
Tenslotte worden we uitgenodigd in de kapel van De La Salle om samen in kring deel te nemen aan een misviering in het Engels, Frans en Spaans. s’ Avonds sluiten we de week af in een Irish pub met een welverdiende Guinness .
Onze delegatie van België Noord mocht op de 3de dag de spits afbijten met een bezinning. Deze werd ineengestoken door Kristof en Hendrik-Jan met als rode draad het belang van goed leidinggeven in een uitdagende schoolcontext. Vervolgens sloot Joke hier naadloos op aan door een presentatie te geven over het lasalliaanse leadership. Ze leerde ons dat leidinggeven een complexe opdracht is, omwille van de vele competenties waarover een goed leider moet beschikken. Na het middagmaal trokken we de stad Rome in voor een wandeling langs enkele bekende trekpleisters. We sloten de dag af met een gezellig diner in de Joodse buurt.
De 2de dag van onze vormingsweek zijn we gestart met een bezinning door onze Waalse collega’s. Vervolgens nam broeder Paco Chiva (ARLEP) ons mee doorheen het lasalliaans DNA. Hij deed ons nadenken over de rol van directeurs in het bewaren van de lasalliaanse identiteit in de scholen van de toekomst. Na het middagmaal gaven onze enthousiaste Spaanse collega’s het beste van zichzelf. Ze deelden hun ervaringen met de NCA-onderwijsmethode die gebruikt wordt in het lasalliaans Spaans onderwijs – een uniek concept. ’s Avonds hebben we het mooie Rome by night ontdekt.
Van 6 tot en met 11 oktober 2024 vindt de 12de vormingsweek voor directeurs van RELEM plaats in Rome. Op zondag vertrokken we met een mooie delegatie van 5 deelnemers: Kristof Degryse (VLP), Eva Gerits en Marit Lemmens (Hasp-O Stadsrand), Annick Thienpont (VISO) en Joke Maex (VLP).
De eerste dag stond in het teken van de kennismaking. We gingen van start met een kennismaking met de deelnemers via een variant op het alom gekende bingospel. Met trots kunnen we laten weten dat onze delegatie goud en brons in de wacht wist te slepen dankzij Eva en Marit. Maar ook een kennismaking met ASSEDIL en het ‘Generalate’ van de broeders stond op het programma. Een rijkgevulde dag werd afgesloten met een beurs waarbij alle districten/delegatie een aantal verwezenlijkingen presenteerden, vergezeld door een streekeigen lekkernij. De ‘echte’ pasta carbonara van de Italiaanse delegatie werd gesmaakt … net als de koekjes, pralines, neuzekes, advocaat … uit Vlaanderen.
Heel eerlijk gezegd was dit voor mij een sprong in het onbekende, maar als ik nu terugkijk, besef ik dat dit misschien wel mijn doorstep-moment was.
Het VLP (Vlaams Lasalliaans Perspectief) gaat voor haar pedagogische begeleidingsdienst over tot het aanwerven van een pedagogisch begeleider wetenschappen/STEM-wetenschappen ten dienste van het secundair onderwijs binnen het VLP-scholennetwerk.
Als pedagogisch begeleider sta je in voor de begeleiding van wetenschappen en STEM-wetenschappen in de drie graden van het secundair onderwijs.
Je opdracht
Concreet bestaat je takenpakket uit:
• leraren wetenschappen ondersteunen, onder meer bij de implementatie van de (nieuwe) leerplannen met bijhorende pedagogisch-didactische aanpak;
• vakgroepen wetenschappen ondersteunen in hun kwaliteitsontwikkeling;
• vakgroepen wetenschappen ondersteunen bij de opvolging van een doorlichting;
• leraren wetenschappen onderwijsinnovaties aanreiken en vernieuwende didactische werkvormen stimuleren;
• kijkwijzers en methodieken voor begeleidingswerk mee helpen ontwikkelen;
• deelname aan activiteiten van het VLP-scholennetwerk;
• de lasalliaanse missie, pedagogie en het lasalliaanse opvoedingsproject uitdragen tijdens je begeleidingswerk (of bereid zijn deze competentie te verwerven).
Je profiel
Wij verwachten dat je
• beschikt over een relevant diploma en pedagogisch bekwaamheidsbewijs;
• vastbenoemd bent in het secundair onderwijs;
• ruime onderwijservaring hebt op pedagogisch en didactisch vlak;
• bereid bent je te verdiepen in de betrokken leerplannen;
• beschikt over de nodige (ped)agogische, communicatieve en ICT-vaardigheden ;
• creatief kan denken en handelen en dat ook kan aantonen via je huidige praktijk;
• over een grote relatiebekwaamheid beschikt in functie van teamwerk en vergaderingen;
• bereid bent flexibel om te gaan met werktijden en werkplek;
• je verbindt tot permanente nascholing en vervolmaking;
• een stevig engagement hebt voor het lasalliaanse opvoedingsproject en bereid bent om je hierin blijvend te verdiepen;
• loyaal de missie, visie en krachtlijnen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen onderschrijft.
Ons aanbod
Wij bieden een uitdagende functie met ruimte voor eigen initiatief in een professioneel team en in een open sfeer:
• een aanstelling voor 40% van je lesopdracht of 8 contacturen;
• startdatum: 6 januari 2025;
• mogelijkheid tot kennismaking met het internationale lasalliaanse netwerk.
Een financiële tegemoetkoming voor:
• verplaatsingen in functie van de opdracht;
• vorming in functie van de opdracht.
Onze organisatie
Alle informatie over de werking van (de pedagogische begeleiding van) het VLP kan je vinden op de website www.vlp-scholennetwerk.be
Interesse?
Voor meer informatie kan je contact opnemen met Ingrid Saelen, niveaucoördinator SO bij de pedagogische begeleidingsdienst van het VLP, ingrid.saelen@vlp-scholennetwerk.be , 0473 95 78 39.
Solliciteren
Bezorg je CV en motivatiebrief digitaal aan mevrouw Joke Maex, directeur van de pedagogische begeleidingsdienst van het VLP: joke.maex@vlp-scholennetwerk.be.
We hechten veel belang aan een uitgebreide schriftelijke motivatie waarin je aangeeft hoe jouw motivatie en ervaring aansluiten bij het profiel van deze functie.
Je kandidatuur ontvangen we graag ten allerlaatste op woensdag 6 november 2024. Indien je voldoet aan de voorwaarden, zal je uitgenodigd worden voor een gesprek met een selectiecommissie.
Van 1 tot en met 10 augustus 2024 trok Mathilde Leysen, leerkracht in onze secundaire school ZAVO in Zaventem, naar Scampia (Napels, Italië) om haar vrijwilligersstage in het kader van het Fraternity in Action project (zie oudere post) te doen. Hieronder lees je haar verhaal.
Fraternity in Action, een project voor Young Lasallians, bracht me in augustus in Italië. Hoewel ik al altijd zot was van dit land, bracht deze reis me toch ook out of my comfort zone.
10 dagen mijn steentje bijdragen in La Casa Arcobaleno heeft veel gemixte gevoelens met zich meegebracht. Als enige Young Lasallian naar daar gaan was spannend. Ik had het me anders voorgesteld (met mensen die ik al kende), maar op 1 augustus was ik de enige die toekwam in Italië. Alleen was ik echter nooit. In Scampia (een buitenwijk van Napels), ben je altijd omringd. Vrijwilligers komen en gaan in La Casa Arcobaleno en nieuwe kinderen en jongeren kom je er elke dag tegen. Ik was aangenaam verrast door de sterke gemeenschapszin in deze wijk. Wat mij het meeste raakte was het effect dat Broeder Enrico heeft op deze gemeenschap. Iedereen kent en respecteert hem. Hij leeft voor de anderen en wil een betere toekomst voor de jongeren van de buurt. Hij helpt waar hij het kan. Deze hulp is niet enkel materieel, maar uit zich vooral in de gesprekken die hij aangaat en de liefde die hij geeft.
Hij gaat regelmatig naar een Roma-kamp dat zich niet ver van Scampia bevindt. Samen met verschillende scouts ging ik er zelf twee keer naartoe. Het is een aangrijpende ervaring. Je speelt er met de kinderen en probeert hun dag wat op te fleuren of hun gedachten te verzetten, maar je bent heel bewust dat je weinig zal kunnen veranderen aan hun omgeving en toekomstmogelijkheden. Het besef dat ik opgegroeid ben met meer dan dat ik ooit nodig had, werd alsmaar groter. Het enige verschil tussen ons, is geluk.
Scampia is een wijk gekenmerkt door armoede en maffia. Dat wist ik op voorhand... maar voor mij is het een plek waar onvoorwaardelijke liefde heerst.
Ik ben ontzettend dankbaar dat ik out of my comfort zone werd gebracht en ik kijk er naar uit om daar nog eens te mogen zijn.
De tekening bij deze post werd door Mathilde achtergelaten op de keukenmuur van de broeders, waarop boodschappen van de vrijwilligers verzameld worden.
Heb je interesse in de Young Lasallians of wil je meer te weten komen over het project La Casa Arcobaleno, neem gerust contact op met Joke Maex (joke.maex@vlp-scholennetwerk.be).
Op 4 juni 2024 verzamelden directeurs uit de basis- en secundaire scholen van het VLP-scholennetwerk voor de jaarlijkse plandag.
Voor de feestdag van onze stichter Jean-Baptiste De La Salle op 15 mei zetten we dit jaar graag een bijzonder project in de kijker: One La Salle Global Fund. Elke dag volgen meer dan een miljoen leerlingen onderwijs in een lasalliaanse school en dit in tachtig verschillende landen. Samen bouwen we er aan de toekomst van onze kinderen, jongeren en de wereld. One La Salle Global Fund wil onze blik opentrekken naar de wereld, waar kinderen en jongeren vaak opgroeien in bijzonder moeilijke omstandigheden. We willen hen tonen dat we er ook voor hen zijn. Wil je meer weten over One La Salle Global Fund, bekijk dan zeker de lancering door de Generaal Overste van de Broeders van de Christelijke Scholen, Br. Armin Luistro.
Op dinsdag 23 april 2024 namen tien zorgcoördinatoren en drie directeuren deel aan onze tweede ‘zorg voor zorgdag’ van dit schooljaar met als thema 'Zorgbreed aan de slag met data'.
Voor onze tweede contactdag waren wij te gast in basisschool Sint-Michiel Winterslag, gesitueerd in een pittoreske woonwijk met een rijk mijnverleden. Aan de hand van talrijke voorbeelden uit de school- en klaspraktijk gaf de school ons een inkijk in de harmonische realisatie van het ZiLL-leerplan.
Op 7 september 1946, 16 jaar oud, trad Alfons Hoppenbrouwers in bij de Broeders van de Christelijke Scholen, als ‘broeder Veron’. Het was een bijzondere man met een voorliefde voor kunst en architectuur, die hij kon botvieren als leraar en later directeur van Sint-Lukas Schaarbeek.
Van 23 maart tot en met vrijdag 26 april 2024 loopt er een bijzondere expo, gewijd aan zijn werk. De expo kadert in een samenwerkingsverband tussen galerij Lineair, CC Westrand, de Broeders van de Christelijke Scholen en het VLP, met bijzondere dank aan St-Lucas Gent en St-Lukas Schaarbeek voor hun medewerking. Via deze aankondiging willen we u van harte uitnodigen voor de opening van deze expo bij galerie Lineair op vrijdag 22 maart van 19:00 tot 22:00. Gelieve in te schrijven via deze link.
Van maandag 26 februari tot en met vrijdag 1 maart 2024 namen we vanuit het VLP deel aan de eerste RELEM Assembly – Leaven for the future – in Rome. Br. Alberto Gomez, Piet De Graeve, Joke Maex, Ingrid Saelen en Cedric Van der Linden vertegenwoordigden het VLP en de Delegatie Noord-België. Samen met zeven andere districten zetten we de lijnen uit voor de toekomstige werking van de regio RELEM (Région Lasallienne Europe Méditerranée). Het was een intensieve week die resulteerde in drie duidelijk afgebakende strategische doelen met de focus op een toekomstgerichte structuur voor de regio, een dialoog met de huidige tijdsgeest en innovatieve projecten in het kader van associatie.
Wil je graag meer weten over deze RELEM Assembly, lees dan zeker de verslagen op de website van het Internationale Instituut: https://www.lasalle.org/en/category/news/
Op Aswoensdag startte de veertigdagentijd. Wil je samen met jouw leerlingen aftellen naar Pasen of speel je liever het thematisch bordspel met jouw klas? Dan kan dat met onze vastenkalender/spelbord.
Dinsdag 6 februari 2024 namen tien leraren en directies deel aan de meedraaidag ‘Warm welkom op school’ die doorging in basisschool Champagnat in Schaarbeek. Directeur Astrid en zorgcoördinator Lien namen ons mee in de warme wijze waarop peuters en hun ouders ...
Onze directiedag BaO – traditioneel op de eerste dinsdag na de kerstvakantie – was opnieuw een schot in de roos! Dat de door KernBaO geselecteerde onderwerpen geapprecieerd worden, blijkt uit de vrij talrijke opkomst!
Van 17-20 april 2024 gaat het vijfentwintigste ASSEDIL Congres voor directeurs door in Istanbul. Het congres focust op de dialoog over onze lasalliaanse zending in een hedendaagse interculturele en interreligieuze context. Het belooft een boeiend congres te worden. Inschrijven kan tot 10 januari 2024 via het online inschrijvingsformulier.
De Broeders van de Christelijke Scholen laten hun stem horen in de oorlog in Gaza. Br. Armin Luistro fsc, Generaal Overste van de Broeders schreef een open brief. Je kan de Engelstalige en de Franstalige versie van de brief raadplegen via de linken.
Op zondag 3 december 2023 begint de Advent. Wil je ook samen met ons op weg naar Kerstmis? Dan kan onze adventskalender hiertoe inspiratie geven. Elke dag vind je er een afbeelding, bezinning, activiteit of lied voor iedere leeftijd. Naast de internationale dagen en creatieve impulsen is er ook plek voor (zin)vragen en een streepje humor. We wensen je alvast een inspirerende Advent.
Zeventien zorgcoördinatoren en leraren verdiepten zich in het opvolgen van de ontwikkeling van kleuters en leerlingen basisonderwijs. Vanuit de kwaliteitsverwachtingen over begeleiding en opvolging en de vertaling hiervan in onze lasalliaanse opvoedingsvisie maakten ze bewuste keuzes.
8 secundaire scholen tekenden vorige week opnieuw present voor wat wij blijven beschouwen als een uniek gegeven in het Vlaamse onderwijslandschap: met schoolteams waar ook leerlingen deel van uitmaken richting geven aan onze VLP-identiteit. Dank aan alle deelnemers voor het samen nadenken over wat er voor ons onderwijs toe doet!
Zestien enthousiaste leerlingen uit acht van onze secundaire scholen namen op dinsdag 7 november deel aan de voorbereidende dag van de Zeesessie ‘Samen op weg naar geluk’. Ze maakten kennis met het VLP als een netwerk van scholen die zich inspireren aan Jean-Baptiste de La Salle en met het thema en de doelstelling van de Zeesessie. Maar vooral… zij leerden elkaar wat kennen. Vanaf maandag zien wij hen aan de slag tijdens de Zeesessie.
Op woensdag 18 oktober ontvingen we 117 personeelsleden uit onze scholen die in het kader van het traject aanvangsbegeleiding van het VLP kwamen kennismaken met ons netwerk, onze begeleidingsdienst, onze werking maar ook met mekaar. Het werd een boeiende dag.
Op 17 oktober 2023, de internationale dag van de armoede, werden we hartelijk ontvangen voor de eerste directiedag secundair onderwijs in het Sint-Jozefinstituut te Bokrijk. We gaven er de aftrap voor ons jaarthema armoede en leerden de school beter kennen. In de namiddag verkenden we de C-Minesite, een plek die de context van de school typeert.
Wij blikken terug op een sterk inhoudelijke eerste contactdag basisonderwijs in basisschool ZAVO te Zaventem. Doorheen deze dag zette de gastschool haar werking via een rijk palet aan praktijkvoorbeelden in de kijker.
Op 5 oktober vieren we wereldwijd de Dag van de Leraar. Een dag waarop de samenleving haar waardering uitdrukt voor leraren die dag in dag uit het beste van zichzelf geven om leerlingen een mooie toekomst te verzekeren. Ter gelegenheid van deze internationale Dag van de Leraar hebben we aan alle leraren binnen ons scholennetwerk onze geactualiseerde VLP-missie aangeboden op een bladwijzer. Het leek ons een mooie gelegenheid om onze verbinding als netwerk rond onze gezamenlijke missie te symboliseren.
We wensen aan al onze leerkrachten en aan al degenen die hen elke dag opnieuw ondersteunen in hun opdracht een bijzondere dag toe.
Op 1 september 2023 ging Hendrik-Jan Gubbelmans aan de slag als halftijds begeleider lasalliaanse identiteit en pastoraal op school. Bij sommigen doet zijn naam misschien een belletje rinkelen. Hendrik-Jan was als godsdienstleerkracht van Hasp-O Stadsrand (de vroegere tuinbouwschool) meer dan 5 jaar actief in onze Steungroep. Vandaag is Hendrik-Jan naast identiteitsbegeleider bij het VLP tevens actief als identiteitsbegeleider in de regio Limburg. Als trotse papa van Lukas (4 jaar) en Olivia (2 jaar) en echtgenoot van Evelien geniet hij in zijn vrije tijd graag van het creatieve leven.
We verwelkomen Hendrik-Jan graag warm binnen onze pedagogische begeleidingsdienst en binnen het VLP-scholennetwerk.
Met ingang van 1 september 2023 gaat directeur Geert Mortier na een lange en vruchtbare onderwijsloopbaan bij het VLP met pensioen. Geert wordt als directeur van onze pedagogische begeleidingsdienst opgevolgd door Joke Maex. Tijdens het schooljaar 2023-2024 blijft Geert zich engageren als voorzitter van het bestuursorgaan van vzw Vlaams Lasalliaans Perspectief. Alle vragen met betrekking tot onze pedagogische begeleidingsdienst (begeleidingsaanvragen, traject aanvangsbegeleiding, ...) worden rechtstreeks aan directeur Joke Maex gericht.
Voor informatie en/of vragen op bestuurlijk vlak blijft voorzitter Geert Mortier bereikbaar via geert.mortier@vlp-scholennetwerk.be.