Contactdag Basisonderwijs 'De brug naar de digitale wereld' - Basisschool De Brug Ternat

De contactdag basisonderwijs, die doorging op donderdag 9 oktober 2025, stond in het teken van “De brug naar de digitale wereld”. We waren te gast in basisschool De Brug in Ternat, een school die haar naam alle eer aandoet: ze slaat letterlijk en figuurlijk bruggen tussen verleden en toekomst, tussen mens en technologie.

De dag begon met een reflectie die aansluit bij het jaarthema van ons VLP-scholennetwerk: ‘Droom groots, kleine ster!’ De maand oktober staat in het teken van ‘Onze droom voor een leefbare wereld voor iedereen’. Na het zingen van het lied ‘De wereld is een toverbal’ kregen we een boeiende voorstelling van de school en haar geschiedenis. Directeur Marijke vertelde hoe ‘De Brug’ ontstond uit twee aparte scholen: een jongensschool die in het kasteel Kruikenburg was ondergebracht en een meisjesschool Sint-Angela. Ze fuseerden tot één gemengde basisschool die haar intrek nam in een prachtig nieuw gebouw, precies tussen de twee oorspronkelijke sites. Die geografische en symbolische middenpositie weerspiegelt mooi de identiteit van De Brug: een school die stevig geworteld is in haar verleden, maar met beide voeten in de toekomst staat.

We stonden stil bij de overgang van Digisprong naar Digiplan. Waar Digisprong vooral de nadruk legde op infrastructuur en toegang tot digitale middelen, wil Digiplan verder gaan: het richt zich op duurzame verankering van digitalisering in de klaspraktijk, met aandacht voor effectieve digitale didactiek en professionalisering van leerkrachten, waarbij veiligheid en welzijn niet vergeten worden.

In dat kader werden ook de nieuwe minimumdoelen voorgesteld, die in een handige kijkwijzer waren gegoten. De collega’s kregen de kans om in de namiddag met deze kijkwijzer in de hand zelf de ICT-activiteiten van De Brug te verkennen.

Na de inleiding over Digiplan namen de technische en pedagogische ICT-coördinatoren van de school het woord. Ze gaven een inkijk in het ICT-beleid en toonden hoe De Brug werkt met een doordachte digitale leerlijn die loopt van de kleuterklassen tot het zesde leerjaar. Wat vooral opviel, was hoe consequent de school de digitale competenties van leerlingen opbouwt, stap voor stap en op maat van hun ontwikkeling.

De kinderen maken kennis met technologie via BeeBot, een schattige programmeerbare robot die hen leert logisch denken en eenvoudige opdrachten uit te voeren. In de lagere klassen komt daar MBot bij, waarmee leerlingen kunnen experimenteren met programmeren en probleemoplossend denken. Ze maken kennis met robotica via Lego Technics door het programmeren van een molen en een auto. Ze leren werken met  ScratchJunior en later Scratch, waarmee ze op een speelse manier leren coderen. We maakten ook kennis met Peecoo en Typ10. Via dat laatste leren de leerlingen het toetsenbord vlot gebruiken.

Naast deze ICT-toepassingen heeft De Brug ook een sterk uitgebouwde STEM-werking. Kinderen experimenteren met thema’s als zinken en drijven, magneten en kleuren mengen. Ze onderzoeken, proberen, denken na en trekken conclusies – allemaal vaardigheden die van onschatbare waarde zijn.

De voormiddag werd afgesloten met enkele demonstraties. In het vijfde en zesde leerjaar volgden we een les via LessonUp, een digitaal platform waarmee leerkrachten interactieve lessen kunnen maken, en kregen we een inkijk in de werking van Google Classroom. De leerkracht toonde hoe je met ICT de voorkennis van leerlingen kan activeren, hun vooruitgang kan opvolgen, met hen kan communiceren en onmiddellijk feedback kan geven. Het was indrukwekkend om te zien hoe vlot leerlingen hiermee omgingen en hoe technologie hier een meerwaarde betekende voor het leerproces.

Daarna volgde nog een demonstratie van de verschillende ICT- en STEM-tools in actie. Van programmeerbare robots tot digitale quizzen: het was een dynamische afsluiter van een leerrijke voormiddag.

’s Middags werden we getrakteerd op een heerlijke maaltijd in het geklasseerde kasteel Kruikenburg, dat eigendom is van het schoolbestuur en waar vroeger de jongensschool gevestigd was. De prachtige omgeving, doordrenkt van geschiedenis, zorgde voor een bijzonder sfeervol intermezzo. Terwijl buiten de herfstzon over de kasteeltuin scheen, genoten we binnen van broodjes, bagels, poké-bowls en van fijne gesprekken met collega’s uit het VLP-scholennetwerk.

In de namiddag kregen we de kans om de klassen van De Brug te bezoeken. We zagen leerlingen aan de slag met Typ10, waarbij ze spelenderwijs leren blind typen. We konden zelf experimenteren met programmeerbare robots of met kleine STEM-experimenten.

De dag werd afgesloten met een korte evaluatie, waarin de deelnemers hun unaniem positieve indrukken deelden. Als dank voor hun aanwezigheid kregen de deelnemers bij het afscheid nog een attentie van de school: een flesje ‘Kruikeling’, een lokaal gebrouwen bier dat verwijst naar de rijke geschiedenis van kasteel Kruikenburg. Een warm gebaar, dat tegelijk symbool stond voor de verbinding tussen verleden en toekomst.

De contactdag basisonderwijs – ‘De brug naar de digitale wereld’ was veel meer dan een bezoekje. De Brug liet zien hoe een school haar digitale beleid kan verankeren in de hele schoolwerking. De dag maakte duidelijk dat digitalisering niet enkel gaat over computers of robots, maar vooral over mensen die samen leren, creëren en groeien. De Brug naar de digitale wereld werd zo niet alleen een metafoor, maar een tastbare realiteit – een weg die we als onderwijs samen verder mogen bewandelen.