Deze website maakt gebruik van cookies Wij gebruiken cookies om je surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoek je onze website, dan vragen we je om akkoord te gaan met deze cookies. - Cookies Meer informatie Cookies toestaan

Vormingsweek directies in Rome - 7 tot 11 oktober 2019

Maandag 7 oktober 2019

Vandaag startte de 7de vormingsweek voor directies in Rome, georganiseerd door RELEM en ASSEDIL.

Het district BelgiŽ Noord is vertegenwoordigd door Geert Mortier, directeur van het VLP
Manu Decruynaere, directeur van De Parkschool in Vorst
Ingrid Saelen en Machteld Verhenne, pedagogische begeleiders.

Na de verwelkoming door diverse verantwoordelijken stelden alle deelnemers zichzelf voor en leerden we elkaar beter kennen tijdens het bingospel. Met de bingokaart in de hand moesten we zo vlug mogelijk een volle kaart verzamelen door deelnemers te linken aan eigenschappen. Libanon won dit spel. De helft van de antwoorden kon hij invullen met de naam van George, ook van Libanon!

Bij de vergelijking van de verschillende districten kwamen interessante weetjes naar boven:

In de VLP-scholen draagt een volwassene zorg voor gemiddeld 8 leerlingen, net zoals in WalloniŽ. De grootste klassen vinden we in Frankrijk, de kleinste in het Midden-Oosten waar er verschillende heel grote scholen zijn. Sinds 2015 zijn er 15 procent meer instituten en is het aantal leerlingen gestegen met 11 procent. BelgiŽ Noord is het vijfde grootste district van Europa.

’s Namiddags kregen we eerst een rondleiding in de Casa Generalizia, gebouwd in Mussolinistijl. Via de gerenoveerde kelder en het museum kwamen we in het interessant archief met de eerste bewaarde geschriften van Jean-Baptiste De la Salle terecht. We kregen de kans om opzoekwerk te doen naar de scholen van Manu en Ingrid. In de kapel gingen we op zoek naar de glasramen geschonken door onze scholen en bekeken we de relieken van de stichter. We eindigden onze grand tour op het dakterras met een prachtig zicht over Rome en zijn Sint-Pietersbasiliek.

Na een korte pauze stelden Great-Britain – Ireland – Malta, ARLEP hun good practices voor. We kwamen ook zelf aan de beurt. Manu beschreef vloeiend zijn voorbeelden uit de Parkschool. Machteld en Ingrid vertelden over de werking van de begeleidingsdienst.

We sloten de dag af met hapjes en drankjes uit alle hoeken van RELEM.

Dinsdag 8 oktober: Lasalliaanse opvoeding

In Frankrijk zijn er wegwijzers uitgewerkt voor het opvoedingsproject. Zij staan stil bij wat onze relatie is tot de verstotenen in onze maatschappij (migranten, armen, andersdenkenden …). Via twaalf waarden kunnen we de deugd ervaren om tot een rechtvaardigere wereld te komen.
Deze waarden zijn †vriendelijkheid, vertrouwen, moed, onderscheidingsvermogen, luisterbereidheid, broederschap, menselijkheid, vrijheid, vergiffenis, respect, verantwoordelijkheid, waarheid.
Voor elke waarde is er een mogelijk pad uitgeschreven om via persoonlijke reflectie de motivatie te vinden om deze waarde breed te bekijken. De leerlingen zoeken dan informatie op of gaan te rade bij een broeder Zo vinden ze de motivatie om tot een actie over te gaan. De acties variŽren van een inzameling voor een goed doel tot reflectiegroepen of een uitwisseling. Ook zomerkampen worden met dit doel georganiseerd. Jongeren die niet de kans krijgen om op vakantie te gaan kunnen op die manier in contact komen met andere gewoontes en andere streken. Zij leven erg op tijdens zo’n kamp.
In groepen bekeken we enkele van deze twaalf paden: welke zijn handig en waar hadden we nog suggesties.

Daarna kreeg het district Midden –Oosten de kans om zich voor te stellen. In hun scholen zijn er soms slechts 2% christenen. Hun schoolgebouwen zijn vaak volledige complexen waarvan we enkel kunnen dromen. In Zuid-Soedan moeten kinderen tot 8 km stappen tot hun school.

Tijdens de gesprekgroep in de voormiddag werd ons duidelijk dat we meer tijd moeten maken voor reflectie, ook in de klas. Daarom geven we uit de namiddagsessie over actualisatie van de Lasalliaanse pedagogie graag volgende oneliners mee om over na de denken:

  • Great things are possible
  • Je moet niet alleen plannen maar ook dromen en geloven.
  • De zee zal nooit rustig zijn.
  • Hoe zal een Lasalliaanse school er uitzien in 2025?

Belgium Nord en Belgique Sud dachten samen na over de laatste vraag en kwamen tot hoop, veiligheid, identiteit, ontmoeting, cultuur, participatie en het tonen van verschillende wegen om je doel te bereiken.††††††

Woensdag 9 oktober

We startten de dag met een bezinning voorbereid door Belgium North, het VLP dus. Ingrid vertelde het aloude verhaal van de ‘Stone soup’, gevolgd door het bekende lied van Bram Vermeulen: ‘De Steen’.

Tijdens de voormiddag deed Geert Mortier ons stilstaan bij Lasalliaans leiderschap. Als schooldirecteur hebben we een veelomvattende job. Er worden heel wat verschillende competenties verwacht, maar waar trek je de grens? Moeten we een ‘Hercules’ zijn?

Geert nam ons mee in vier belangrijke veranderingen in het ‘schoolmaken’:

  • Legalisering van onderwijs
  • Autonomie en management
  • School versus maatschappij
  • Het verlies van sterke verhalen

Telkens stond hij stil bij de positie die de schoolleider kan innemen.

Een goede definitie van leiderschap is volgens Geert Mortier:†“Leiderschap is een proces waarbij een individu een groep beÔnvloedt om een ​​gemeenschappelijk doel te bereiken.” Je bent een deel van het team. Leiderschap vindt plaats binnen de context van de groep.
Als lasalliaanse directeur vat je dit proces aan vanuit de vijf waarden van ons opvoedingsproject.

We reflecteerden over de voorbije sessie aan de hand van enkele richtvragen en brachten het resultaat van onze werkgroep in plenum.

Tijdens de namiddag trokken we naar het historische stadscentrum en genoten we van de culturele bezienswaardigheden die Rome te bieden heeft.

Donderdag 10 oktober

Tijdens de ochtendbezinning gaf Antoine de Saint-Exupťry ons de boodschap steeds kleine stapjes te nemen. De eerste spreker Broeder Bob Schaefer sprak over de evangelisatie in het onderwijs. Vanuit drie belangrijke hedendaagse fenomenen, zijnde secularisatie, globalisering en pluralisering, bracht hij ons bij de fundamentele vraag: Wat betekent missie?

We voegen te vaak het woord Lassaliaans toe, want er is maar een missie nl. god en god is liefde. Deze liefde uit zich telkens weer op een kleine en unieke manier in elke mens die in onze scholen aanwezig is. Wij worden geroepen onze verantwoordelijkheid op te nemen voor de wereld zoals ze is en zoals ze zou horen te zijn. Onze scholen zijn plaatsen van hoop waar ‘we enter to learn and we leave to serve’. Paus Franciscus I roept ons op om ook grote stappen te durven zetten wanneer we via dialoog de missie in de wereld brengen.

Deze uiteenzetting gaf ons heel wat stof om over na te denken tijdens de pauze. Daarna stelden Belgique Sud, Griekenland en ItaliŽ hun districten voor en gaf Broeder Miguel-Angel Barabeig een korte voorstelling van de website die internationale uitwisseling tussen Lasalliaanse scholen in de hele wereld ondersteunt. Je kan zelf alles ontdekken op https://www.lasallianexchanges.org.

In de namiddag mochten we eerst luisteren naar het verhaal van Paul George, directeur van het Lycťe Saint-Joseph in Istanbul. Eerst schetste hij de geschiedenis en de organisatie van zijn school. Daarna toonde hij ons aan de hand van allerlei voorbeelden hoe hij de 6 dimensies van Hofstede gebruikt om in een multiculturele context situaties te analyseren en te communiceren.

Tijdens een tweede uiteenzetting nam broeder Enrico Muler ons mee naar Scampia bij Napels, waar hij een solidariteitsproject leidt voor jonge delinquenten. Vanuit deze context reflecteerden we over vragen zoals ‘Wat kunnen leerlingen betekenen voor de beleidsmakers?’.

Tenslotte mochten we na de eucharistieviering genieten van een aperitief en maaltijd aangeboden door de Broeders van de Christelijke Scholen.